Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=X0022300&profile=CC0topicartworkbignew
?action=image&iid=X0022300&profile=CC0full
Paep, Thomas de: Kaksi rypäleterttua
artwork/A I 672/X0022300
Kuva: Kansallisgalleria / Antti Kuivalainen
Kuva: Kansallisgalleria / Antti Kuivalainen
Tämä teoskuva on lisensoitu CC0-lisenssillä ja on vapaasti käytettävissä, sillä teoksen tekijänoikeuden suoja-aika (70 vuotta taiteilijan kuoleman jälkeisestä vuodesta) on päättynyt.
Teoskuvia voi tilata julkaisukäyttöön Kuvapalvelusta

Kaksi rypäleterttua

RKD:n tutkija Fred Meijer tunnisti teoksen Thomas de Paepin tekemäksi. Thomas de Paep syntyi ja kuoli Mechlin (myös Mechelen) –nimisessä kapungissa Belgiassa, jossa hän vuonna 1638 tuli Jean Baptiset (II) Saiven oppilaaksi. Hänet hyväksyttiin paikallisen maalarikillan mestariksi vuonna 1648. Hänen töitään tunnetaan yksityiskokoelmissa ja mm. Haagin Bredius-museossa.

Asetelmamaalauksissa oli vielä 1600-luvulla voimakas vertauskuvallinen sisältö. Vasta 1700-luvun lopulta lähtien maalauksiin kätketyt salaiset viestit alkoivat vähentyä. Maalauksen viinirypäletertut saattavat viitata Kristuksen elämään ja kuolemaan. Nokkosperhonen vastaavasti muistuttaa sielusta ja ylösnousemuksesta. Punainen ja vihreä viinirypäleterttu liittyvät myös viiniin ja päihtymiseen, Bacchus-jumalaan ja bakkanaaleihin. Antiikin tarina kertoo kreikkalaisesta taiteilijasta Zeuxiksesta, joka maalasi niin elävästi viinirypäleitä, että linnut yrittivät napata niitä maalauksesta. Ilmeisesti tämän vuoksi viinirypäleiden maalaus kuului mestarimaalariksi opiskelevan taidonnäytteisiin vielä 1600-luvulla. Viinin iloista huolimatta maalauksen tunnelmassa on tummine perhosineen tietynlaista haikeutta ja kontemplatiivisuutta. Teokseen on lisätty myöhemmin kuuluisan hollantilaisen kukka- ja hedelmäasetelmistaan tunnetun Jan van Huysumin nimikirjoitus.

Sinebrychoffin taidemuseo, 2007

korkeus 50,00 cm
leveys 38,00 cm
testamenttilahjoitus 1901, A I 672