Pingpong
Hankintaperusteet
Jarkko Räsänen on toteuttanut teokset Sodankylä, Caribean Blues ja Pingpong käsittelemällä valokuvamateriaalia luomallaan ohjelmalla. Ensimmäisenä syntyi Caribean Blues, jossa Räsänen määritteli muokkauksen raja-arvot ja lähtökohdat. Ohjelma käyttää valokuva- ja videotiedostoja ikään kuin virtuaalisena pensselinä, jonka ominaisuudet perustuvat kahta matriisia vertaaviin matemaattisiin operaatioihin. Sodankylä-teoksessa pensselinä on käytetty videoleikettä porosta, Ping Pong perustuu joukkoon kinofimikameralla otettuja kuvia.Alkuperäinen valokuva muuntuu prosessissa tunnistamattomaksi kuvan levitessä pikselien muodostamiksi värikentiksi. Sodankylä ja Pingpong -teoksissa lopputulos tasapainoilee strukturoidun ja orgaanisen, säännönmukaisen ja sattumanvaraisen välillä. Räsäsen teokset edustavat tekniikkaan ja internetiin kytkeytyvää taiteen tekemisen muotoa (software art), jossa ohjelmointi toimii uuden mahdollistajana. (ML)