Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=A0255501&profile=CC0topicartworkbignew
?action=image&iid=A0255501&profile=CC0full
Enckell, Magnus: Herääminen
artwork/A II 787/A0255501
Kuva: Kansallisgalleria/Eweis, Yehia
Kuva: Kansallisgalleria/Eweis, Yehia
Tämä teoskuva on lisensoitu CC0-lisenssillä ja on vapaasti käytettävissä, sillä teoksen tekijänoikeuden suoja-aika (70 vuotta taiteilijan kuoleman jälkeisestä vuodesta) on päättynyt.
Teoskuvia voi tilata julkaisukäyttöön Kuvapalvelusta
?action=image&iid=A0255501&profile=CC0topicartworkbignew
?action=image&iid=A0255501&profile=CC0full
Enckell, Magnus: Herääminen
1/2
artwork/A II 787/A0255501
Kuva: Kansallisgalleria/Eweis, Yehia
?action=image&iid=A0255500&profile=CC0topicartworkbignew
?action=image&iid=A0255500&profile=CC0full
Enckell, Magnus: Herääminen
2/2
artwork/A II 787/A0255500
Kuva: Kansallisgalleria / Jukka Romu

Herääminen

Enckellin maalauksen sisältö vaikuttaa arvoitukselliselta. Tavallaan se on tarkoituskin. Enckell oli opiskellut Pariisissa Académie Julianissa 1891-92 ja palannut maalaamaan sinne syksyllä 1893. Hän oli perehtynyt symbolismin teorioihin ja erityisesti häntä kiehtoi ajatus ihmiskunnan kadotetusta paratiisista, eräänlaisesta puhtauden ajasta, jolloin ihminen, jumaluus ja luonto olivat yhtä. Esipuberteettinen ja oikeastaan sukupuoleton poika edusti Enckellille ihmistä puhtaimmillaan. Herääminen-maalauksen nuorukainen ei ole kuitenkaan enää androgyyni, vaan sananmukaisesti herännyt omaan tietoisuuteensa. Ikään kuin esirippu olisi vedetty tiedostamattoman ja tietoisuuden välistä. Voidaan ajatella, että nuorukainen on havahtunut maailmaan ja pohtimaan omaa paikkaansa siinä. Tai sitten hän on herännyt pohtimaan seksuaalista identiteettiään. Enckellin taidetta tutkineet ovat viime aikoina kiinnostuneet sitä, kuinka hänen hahmonsa ovat myös homoseksuaalisen katseen halun kohteita. Maalauksen teemaa alleviivaa sen tekotapa, hahmon veistoksellisuus ja sen kohoaminen henkistä maailmaa symboloivasta taustastaan. Maalauksen esikuvina on mainittu esimerkiksi Ferdinand Hodlerin Yö, johon Enckell oli tutustunut Mars-kentän salongissa Pariisissa 1891.

Teksti: Satu Itkonen

Asiasanoitus

korkeus 113,00 cm
leveys 85,50 cm
osto 26.2.1905, A II 787