Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=P0008202&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=P0008202&profile=full
Susiraja, Iiu: Piirakka
artwork/N-2012-87/P0008202
?action=image&iid=P0008202&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=P0008202&profile=full
Susiraja, Iiu: Piirakka
1/3
artwork/N-2012-87/P0008202
?action=image&iid=P0008200&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=P0008200&profile=full
Susiraja, Iiu: Piirakka
2/3
artwork/N-2012-87/P0008200
?action=image&iid=P0008201&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=P0008201&profile=full
Susiraja, Iiu: Piirakka
3/3
artwork/N-2012-87/P0008201

Piirakka

Susiraja tekee valokuvia ja videoita, joissa hän usein esiintyy itse. Kyse ei kuitenkaan ole varsinaisista omakuvista, enemmänkin performansseista. Taiteilija asettuu kameran eteen korostetun tavallisissa ympäristöissä mukanaan kodin esineitä, vaatteita, siivousvälineitä tai ruokatarvikkeita, joita hän käyttää “väärin” ja odottamattomilla tavoilla. Susirajalle ruoka on taiteen materiaali siinä missä maali tai savi jollekulle toiselle. Susiraja kommentoi sekä ruokakulttuuria että naiseuteen kohdistuvia odotuksia.

Hankintaperusteet

Iiu Susirajan valokuvat ja videot päivittävät feministisen taiteen 2000-luvulle välineinään ronski huumori, arjesta ja ihmissuhteista kumpuavat aiheet. Susiraja käsittelee nykykulttuurin keskeisiä identiteetin muovaamiseen liittyviä aiheita: kosmetiikka- ja vaateteollisuuden luomia kauneusihanteita, kuluttamista ja ruokakulttuuriin liittyvää hifistelyä ronskin ottein. ”Miellän myös ruuan esineeksi. Suhteeni ruokaan on hyvin materialistinen, enkä ensisijaisesti pyri provosoimaan sillä. Mutta ruoka sisältää moraalisen näkökulman ja se pakottaa katsojan ottamaan kantaa. Minulle ruoka on taiteen materiaalia samoin kuin joillekin maali tai savi.” Videoteokset Piirakka, Pitko ja Kermavaahto päivittävät 1970-luvun naistaiteilijoiden videokameralle esittämät performanssit postfeministisiksi farsseiksi, jossa käsitetaide muuttuu katu-uskottavaksi realityksi. Susiraja laittaa itsensä likoon esiintyessään teoksissaan ja samalla hän kyseenalaistaa piintyneitä hyvän ja huonon käytöksen sukupuolisidonnaisuutta. LH

kesto 156,00 s
osto 14.5.2012, N-2012-87