Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=A0187600&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=A0187600&profile=full
Sallinen, Tyko: Pyykkärit
artwork/A II 1083/A0187600
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen
?action=image&iid=A0187600&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=A0187600&profile=full
Sallinen, Tyko: Pyykkärit
1/2
artwork/A II 1083/A0187600
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen
?action=image&iid=A0187601&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=A0187601&profile=full
Sallinen, Tyko: Pyykkärit
2/2
artwork/A II 1083/A0187601
Kuva: Kansallisgalleria / Halkola, Kirsi

Pyykkärit

Tyko Sallinen, tärkeä suomalainen ekspressionisti, oli elinaikanaan kiistelty taiteilija. Moni arvostelija piti Pyykkäreiden ja monen muunkin teoksen maalaustyyliä karkeana ja ihmiskuvausta eläimellisenä. Pyykkärit kuitenkin ostettiin Suomen Taideyhdistyksen kokoelmiin Ateneumiin jo vuonna 1916 taidekauppias Gösta Stenmanilta.

Kuvan syntyaikoihin sen aihe, rehevät piiat pyykkäämässä, oli joidenkin mielestä suoranaista pilkkaa vakavampaa taidekäsitystä kohtaan. Nykynäkökulmasta taas Tyko Sallisen (1879-1955) maalauksen aiheena on naisten arkinen työ ja keskinäinen ystävyys. Sen tunnelmaa luovat leveät pystysuuntaan rytmitetyt siveltimenjäljet, heleät värit ja luonnosmainen, hangatun näköinen maalaustapa. Kehämäinen sommittelu vahvistaa naisten yhteenkuuluvaisuuden vaikutelmaa.

Toinen maalauksen malleista oli Sallisen vaimo Helmi (lempinimeltään Mirri, o.s. Vartiainen), josta Sallinen teki monta suorasukaista muotokuvaa. Nekin saivat ristiriitaisen vastaanoton. Sallinen ei halunnut kaunistella aiheitaan, vaan hän pyrki aitoon, rehelliseen, sisäisen näkemyksen mukaiseen ilmaisuun. Tämän maalauksen teon jälkeisinä vuosina hänen palettinsa tummeni ja ilmaisustaan tuli raskaampaa.

Teksti: Satu Itkonen


Asiasanoitus

ranta 324, työaihe 113, nainen 1270
korkeus 154,00 cm
leveys 136,00 cm
osto 7.3.1916, A II 1083