Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=O0013201&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0013201&profile=full
Ruotsalainen, Topi: Tehtävää
artwork/N-2012-77/O0013201
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=O0013201&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0013201&profile=full
Ruotsalainen, Topi: Tehtävää
1/2
artwork/N-2012-77/O0013201
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=O0013200&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0013200&profile=full
Ruotsalainen, Topi: Tehtävää
2/2
artwork/N-2012-77/O0013200
Kuva: Kansallisgalleria / Virtanen, Petri

Tehtävää

Ruotsalainen maalaa realistisella otteella tilannekuvia, joissa pääosaan pääsevät ihmisten käyttäytyminen ja arjen sosiaaliset tilanteet jännitteineen. Teoksessa liitutaululle muodostuu tehtävälista. Täyttyykö se omilla tavoitteilla ja unelmilla vai ulkoa tulevilla vaatimuksilla?

Hankintaperusteet

Topi Ruotsalainen on tullut tunnetuksi suurista erilaisia ihmisryhmiä ja joukkodynamiikkaa kuvaavista maalauksistaan. Hän jättää maalauksissaan yksilöt usein nimeämättä: kasvonpiirteet on karrikoitu tai henkilöhahmot nähdään selin katsojaan. Huomio on kiinnittynyt kuva-alan ulkopuolella oleviin tapahtumiin. To Do (Tehtävää) -maalauksessa näemme pojan suurissa saappaissa liitutaulun edessä. Taululle on kirjoitettu tehtävälistan numerot yhdestä seitsemään. Ruotsalainen kuvaa hyvin koululaisen suorituspaineen tehtävien edessä, jotka saattavat olla liian vaativia hänelle. Ruotsalaisen maalauksissa muistot ja arjen huomiot muuttuvat ohjelmallisiksi maalauksiksi etäisyyden päästä työstettyinä. Maalauksillaan hän lavastaa tunnistettavia tilanteita ja esittää ne yllättävissä yhteyksissä avaten mahdollisuuden teokseen sisältyvästä tulkinnasta. Hänelle maalaus on väline jäsentää ympäröivää todellisuutta, ei toistaa tai dokumentoida sitä. To do –teoksessa teoksen poika on hahmo, joka täydentää esitetyn tilanteen ja luo kuvasta kertomuksen. Taiteilija kutsuu tapaansa maalata ja tehdä havaintoja eräänlaiseksi retrorealismiksi. Maalarin katseeseen sisältyy aina jo nähdyn uudelleen tulkinta ja kohteen tuottaminen dialogiseen muotoon. LH