Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=A0475400&profile=CC0topicartworkbignew
?action=image&iid=A0475400&profile=CC0full
Schillmark, Nils: Malja-asetelma
artwork/A IV 2916/A0475400
Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen
Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen
Tämä teoskuva on lisensoitu CC0-lisenssillä ja on vapaasti käytettävissä, sillä teoksen tekijänoikeuden suoja-aika (70 vuotta taiteilijan kuoleman jälkeisestä vuodesta) on päättynyt.
Teoskuvia voi tilata julkaisukäyttöön Kuvapalvelusta

Malja-asetelman on ajateltu olleen ovenpäällyskuva, jollaisia saattoi esiintyä 1700-luvun lopulla varakkaamman säätyläistön kodeissa. Sitä on kuitenkin pidettävä pikemminkin itsenäisen asetelmamaalauksen lajityyppiin kuuluvana. Ateneumissa olevaa Kynttiläasetelmaa (n. 1795-97) pidettiin pitkään sen teosparina. Schillmarkia tutkineet eivät ole onnistuneet selvittämään, mistä hän kykeni omaksumaan maalausta leimaavan ja asetelmille ylipäätään ominaisen aisteihin vetoavuuden. Ehkä hän näki vastaavia asetelmia käydessään Tukholmassa, Suomen puolella niitä ei ainakaan ollut.

On arveltu, että maalaus olisi syntynyt porvoolaisen tullitarkastaja Lagerbladin tilauksesta, koska siinä näkyvä malja on tullut suvulta Suomen kansallismuseon kokoelmiin. Vastaava malja on kuitenkin myös Heinolassa, ja 1787 valmistuneessa Heinolan maaherran residenssissä oli todistettavasti kaksi Schillmarkin tekemää maisemaa, jotka nekin ovat nykyään Ateneumissa. Asetelman tilaaja olikin todennäköisesti maaherra Herman Johan Lode. Malja on Itä-Intian kauppakomppanian tuomaa aitoa kiinalaista posliinia ja harvinainen vaurauden merkki. Sitruuna, harvinainen herkku sekin, oli olennainen ainesosa punssiboolissa, jota maljasta tarjoillaan.

Teksti: Timo Huusko

Asiasanoitus

pullo 90, viinilasi 14, pöytä 186, verho 43, boolimalja 1, asetelma 290
korkeus 77,00 cm
leveys 107,50 cm
osto 23.9.1954, A IV 2916