Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=O0240200&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0240200&profile=full
Kozári, Hilda: Terve
artwork/N-2013-19:A-P/O0240200
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=O0240200&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0240200&profile=full
Kozári, Hilda: Terve
1/4
artwork/N-2013-19:A-P/O0240200
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=O0240202&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0240202&profile=full
Kozári, Hilda: Terve
2/4
artwork/N-2013-19:A-P/O0240202
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=O0240201&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0240201&profile=full
Kozári, Hilda: Terve
3/4
artwork/N-2013-19:A-P/O0240201
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=O0240203&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0240203&profile=full
Kozári, Hilda: Terve
4/4
artwork/N-2013-19:A-P/O0240203
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje

Pyöreät kuparilaatat muodostavat seinälle sanan ’terve’ pistekirjoituksella. Taiteilija on muuttanut pienen, sormenpäillä luettavan tekstin suureksi ja veistokselliseksi teokseksi. Myös materiaalivalinta viittaa terveyteen, sillä kupari tunnetaan bakteerien kasvua ehkäisevästä vaikutuksestaan. ; Kozári pohtii taiteessaan usein aisteja, niiden mahdollisuuksia ja rajoituksia. Hän haluaa rohkaista ihmisiä osallistumaan ja kokemaan teoksia myös muuten kuin vain katsomalla. Tähän teokseen saa koskea.


Hankintaperusteet

Hilda Kozárin teoksen olemukseen kuuluu moniaistinen tapahtuma. ”Terve” korostaa aktiivista vastaanottamista, tekemistä ja tulkintaa. Se haastaa ajattelu- ja havainnointitapoja. Kozári on työskennellyt muun muassa näkövammaisten nuorten parissa, ja hänen töissään toistuvat pistekirjoituksella tehdyt tekstit eri materiaaleissa ja mittakaavoissa. ”Terve”-nimi viittaa tervehdyksen lisäksi terveyteen, teokseen käytettävän materiaalin tervehdyttävään vaikutukseen. Kupari ehkäisee bakteerien kasvua. Tätä ominaisuutta käytettiin hyväksi jo aikoinaan ovenkahvoissa Alvar Aallon suunnittelemassa Paimion parantolassa. Teokseen saa ja pitää koskea. Kuparilaattaan jää kuitenkin kävijän käsistä rasvaa ja likaa, joka tulee muuttamaan kuparilaatan pintaa aikaa myöten. Myös tämä prosessi kuuluu osana teosta. EA

osto 27.2.2013, N-2013-19:A-P