Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=Q0214500&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=Q0214500&profile=full
Vo, Danh: Käden muotokuva
artwork/N-2015-192/Q0214500
Kuva: Kansallisgalleria / Virtanen, Petri

Käden muotokuva

Hankintaperusteet

Vietnamissa syntynyt ja Berliinissä asuva tanskalainen Danh Vō (s. 1975) on yksi sukupolvensa tärkeimpiä pohjoismaisia taiteilijoita. Hän käsittelee kulttuurien välisyyttä oman ja perheensä historian kautta suhteessa globaaliin maailmaan. Vō pakeni nelivuotiaana perheensä kanssa Kamputsean ja Vietnamin välistä sotaa venepakolaisena, kunnes tanskalainen rahtilaiva poimi heidät mukaansa. Vō valmistui Tanskan Kuninkaallisesta taideakatemiasta 2002, jonka jälkeen opiskeli Städelschulessa Frankfurtissa vuoteen 2005. Hänen kuuluisin teoksensa We the People, 2011 on kuparista pakotettu täysikokoinen Vapauden patsas, jota on esitetty fragmentteina eri puolilla maailmaa. Vōn teokset käsittelevät kysymyksiä muistamisen tärkeydestä, kansallisuudesta sekä historian ja nykypäivän leikkauspisteistä. Teokset tekevät näkyväksi yksilön ja yhteiskunnan käyttämiä menetelmiä, joilla osaltaan tuetaan, puretaan ja toisaalta pakotetusti tuotetaan identiteettiä aina jostain näkökulmasta – olkoon se esimerkiksi kansalliseen identiteettiin perustuva, kaupallinen tai yksilön itsensä valitsema.Kokoelmaan valitut neljä fotogravyyriä Portrait of a hand, 2010, Untitled, 2014, Barbara Bush, 2014 ja Untitled (Self-portrait as Carrie), 2015 ovat esimerkkejä Danh Vōn tavasta jäsentää hänen henkilökohtaista tarinaansa osana kulttuurisia kohtaamisia ja uudelleen tulkintoja. Isoäidin muotokuva, katolinen pyhimyskuva, Barbara Piercen vihki-ilmoitus George Bushin kanssa avioitumisesta 7.1.1945 New York Timesissa sekä omakuva teinikauhuelokuvan Carriena kertovat keskenään hyvin eriparisista dokumenteista, arkistolöydöistä ja kuvalähteistä, joiden kautta Vō lähestyy yhteistä muistiamme samalla kun työstää sitä omakseen. Teosten tunnelmassa paikantuu muistamisen kipeys, kysymys seksuaali-identiteetistä sekä kaipauksen ja menetyksen teemat. Danh Vō edusti Tanskaa 2015 Venetsian biennaalissa ja hänen yksityisnäyttelyitään on nähty viime aikoina Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofiassa Madridissa, Museum Ludwigissa Kölnissä sekä Musee d’art moderne de la Ville de Paris’ssa Pariisissa. (LH)


kuvakorkeus 79,00 cm
kuvaleveys 59,00 cm
paperikorkeus 93,00 cm
paperileveys 69,00 cm
osto 19.10.2015, N-2015-192