Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=130528PMp098&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=130528PMp098&profile=full
Kanervo, Marja: Nimetön
artwork/N-2013-234/130528PMp098
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=130528PMp098&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=130528PMp098&profile=full
Kanervo, Marja: Nimetön
1/3
artwork/N-2013-234/130528PMp098
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=130911PMp111&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=130911PMp111&profile=full
Kanervo, Marja: Nimetön
2/3
artwork/N-2013-234/130911PMp111
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje
?action=image&iid=130528PMp053&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=130528PMp053&profile=full
Kanervo, Marja: Nimetön
3/3
artwork/N-2013-234/130528PMp053
Kuva: Kansallisgalleria / Mykkänen, Pirje

Nimetön

Hankintaperusteet

Marja Kanervon näyttelyn Esiinkatoavaa (Dis)Appearing Kiasmassa 17.5.-29.9.2013 koostui Kanervon viidennen kerroksen tilaan sovitetusta kirjoituksena toteutetusta paikkasidonnaisesta tekstiteoksesta sekä uusista teoksista, joissa hän oli käyttänyt muun muassa ihmisen hiusta materiaalinaan. Teokset, joissa hiukset oli valettu betoniin, tuntuivat avaavan uusia uria Kanervon tuotantoon, jatkaen hänen jopa ankaraa tilallisuuden ja ruumiillisuuden vaatimustaan.Kiasman hankkimissa kolmessa laverissa betonin anonyymi mekaanisuus saa seurakseen jotain hyvin inhimillistä ja haurasta. Hiuksiin on ihmiskunnan historian aikana kasautunut monenlaisia mielleyhtymiä. Yleisesti ruumiin jäämillä on metonyyminen suhde subjektiin, mikä mahdollistaa sen, että niitä käytetään erilaisissa loitsuissa ja rituaaleissa korvaamaan niiden kantaja. Hiuksia luonnehtii myös eräänlainen rajalla oleminen, raja elollisen ja kuolleen, sisäisen ja ulkoisen välillä.Kanervo pakottaa veistoksellisilla kappaleillaan ja tilallisilla installaatioillaan katsojan omat ruumiilliset tuntemukset osaksi teoksen tulkintaa. Hiuksilla täytetyillä tyynyillä ja patjoilla sijatut vuoteet ovat yhteydessä muihin kuin pelkkään näköaistiin. Ajatus toisen (ihmisen) kosketuksesta hallitsee epämiellyttävällä tavalla Kanervon sängyn hahmon saavia teoksia. Ne koostuvat betonilavereista, joiden pehmusteeksi on asetettu hiustäytteinen patja ja tyyny. Hiukset ovat selkeästi erotettavissa tiheäverkkoisen läpinäkyvän harson läpi. Ihmisen arjessa tutut vuodevaatteet herättävät fyysisen kosketuksen tunnun. Kauhistava tunkeutuu katsojan kokemukseen oudon, unenomaisen installaation mukana. Kokemusta hallitsee vastenmielisyyden värähdys. Tyynyt ja patjat herättävät epämääräisen tuntemuksen, jota on vaikea paikantaa. Erottelu ulkoiseen ja sisäiseen tuntuu häviävän. Kammottava ja samalla kotoisa ja tuttu ovat läsnä näissä kodin arkeen kuuluvissa vuodevaatteissa. Kanervon teosten tunnelatausta voikin tarkastella psykoanalyyttisestä tutkimuksesta ammentavan ja usein feminiiniseen liitetyn abjektin käsitteen kautta. Abjekti häiritsee konventionaalista, symbolisen järjestyksen muokkaamaa ja kulttuurisesti tunnistettavaa identiteettiä. Teosten merkitystä ja tulkintaa määrittävänä elementtinä abjekti kulkeutuu Kanervon teoksiin hiusten kantamien konnotaatioiden ja psykoanalyyttisen merkityshorisontin kautta. Nämä ulottuvuudet ovat teoksissa implisiittisesti läsnä. Niiden merkitykset rakentuvat tiedostamattoman ja ruumiillisen kokemuksen yhteen kietoutuneisuudessa. Tässä katsomiskokemuksessa autonomisen subjektin ja objektin väliset rajat alkavat murtua. MS


korkeus 200,00 mm ()
leveys 700,00 mm ()
syvyys 25,00 mm ()
osto 12.9.2013, N-2013-234