Kansallisgalleria - Taidekokoelmat

?action=image&iid=O0084401&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0084401&profile=full
Colerus, Svante, Bowen-Walsh, Sarah, Ruscica, Jani, Keränen, Anu: 10 Minute Display of Unparalleled Grandeur
artwork/N-2013-14/O0084401
?action=image&iid=O0084401&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0084401&profile=full
Colerus, Svante, Bowen-Walsh, Sarah, Ruscica, Jani, Keränen, Anu: 10 Minute Display of Unparalleled Grandeur
1/4
artwork/N-2013-14/O0084401
?action=image&iid=130321pm010&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=130321pm010&profile=full
Colerus, Svante, Bowen-Walsh, Sarah, Ruscica, Jani, Keränen, Anu: 10 Minute Display of Unparalleled Grandeur
2/4
artwork/N-2013-14/130321pm010
?action=image&iid=O0084402&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0084402&profile=full
Colerus, Svante, Bowen-Walsh, Sarah, Ruscica, Jani, Keränen, Anu: 10 Minute Display of Unparalleled Grandeur
3/4
artwork/N-2013-14/O0084402
?action=image&iid=O0084400&profile=topicartworkbignew
?action=image&iid=O0084400&profile=full
Colerus, Svante, Bowen-Walsh, Sarah, Ruscica, Jani, Keränen, Anu: 10 Minute Display of Unparalleled Grandeur
4/4
artwork/N-2013-14/O0084400

10 Minute Display of Unparalleled Grandeur

Hankintaperusteet

Ruscican videoinstallation nimen voi kääntää 10 Minuutin esitykseksi ennen näkemättömästä suuruudesta. Teoksessa, kuten monissa aiemmissa hänen videoteoksissaan, Ruscica käsittelee kuvallisen esittämisen historiaa suhteessa valittuun paikkaan ja historialliseen aikaan. Teosta varten tehty musiikki on jälleen erityisessä asemassa, kuten myös kokoelmiin kuuluvassa ja Batbox, take one ja Beatbox, alternate take -videoissa. 10 Minute Display of Unparalleled Grandeur -teoksen lähtökohtana on stereoskooppikuvat, joiden kautta 1800-luvulla eläneet ihmiset saattoivat matkustaa hetkessä paikasta toiseen ja tutustua kuuluisiin rakennuksiin tai luonnon ihmeisiin. Teoksen naispääosan esittäjä tarkastelee Yellowstonen luonnonpuistoa stereoskooppikuvasta. Kiinnostavaa on se, ettei laitteen kolmiulotteinen efekti ole videolinssin saavutettavissa, vaan yksittäinen kuva jää utuisen epätarkoiksi. Ruscica on korvannut näkymän 3D-animaatiolla, joka vihreänpunasävyisenä rakentaa topografisen mallinnoksen. Näin kaksi kuvallisen esittämisen tapaa rinnastuu. Teoksen alussa kuullaan naisen monologi, jossa hän puhuu keväästä väreineen. Hän luo puheensa avulla näkemänsä uudelleen ja täydentää sen, minkä teoksen katsoja voi vain aavistaa paljastuvan silmille stereoskooppikuvasta.Teoksen musiikillinen score rakentuu teoksessa esittäytyvän orkesterin ja laulajien varaan. He jäljittelevät onomatopoeettisia ääniä luonnonpuistossa. Kaksi esittämisen rekisteriä yhdistyvät myös kuvan ja äänen osalta. Äänenvärit ja luonnonäänien toistuminen tuulineen, suhinoineen ja rapinoineen voimistuu muusikkoryhmän improvisaatiossa. Näin erilaiset puhaltimet, jousisoittimet ja vokaaliosuudet rakentavat varioivan ja hetkessä muuntuvan äänimassan. Viktoriaaniseen leninkiin pukeutunut päähenkilö siirtyykin kuulijaksi katsojan sijaan. Samalla Ruscica paljastaa teoksen lopussa tyypilliseen tapaansa esityksen rakennetun luonteen näyttäessään kulissit ja ajallisen hypyn muusikkoryhmän arkisten asujen ja päähenkilön välillä. Kymmenminuuttinen esitys loihtii esille eri medioin taltioidun luonnon suuruuden ja tekee läpinäkyviksi keinot sen kulttuuriseen esittämiseen. Videoinstallaatio täydentää hienosti kokoelmissa olevan kolmen varhaisemman videoinstallaation sarjaa. LH

kesto 10,00 min
osto 7.1.2013, N-2013-14